02 Postacie oraz tła | Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży

Darmowy kurs programowania dla dzieci w Scratchu

W kolejnym wpisie z serii „darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu” zapoznamy się z podstawowymi elementami Scratcha. Są nimi postacie oraz tła.

Postacie

Postacie to elementy, które zwykle odgrywają jakąś rolę w aplikacji. Domyślną postacią każdej nowej aplikacji w Scratchu jest pomarańczowy kotek. Znajduje się on w oknie umieszczonym w lewym górnym ekranie aplikacji.

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – domyślna postać
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – domyślna postać

Postacie używane są do wykonywania określonych czynności. Załóżmy, że budujemy grę, w tym celu możemy użyć powyższego kotka, aby się przemieszczał i polował na myszy. Ok, a jak dodać myszy? Zerknijmy na poniższy obrazek.

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – tło
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – tło

W tej części przechowywane są duszki, czyli nasze postacie oraz tła. Narzędzia zakreślone czerwonym prostokątem służą w kolejności do:

  • dodania nowej postaci z obszernej biblioteki aplikacji Scratch,
  • rysowania własnej postaci,
  • wczytywania postaci z pliku zapisanego na naszym komputerze,
  • robienia zdjęć kamerą komputera, które to mogą być traktowane jako duszki w naszym programie.

Na niebiesko zaznaczyłem narzędzia, które manipulują tłem. Tło jest to element wyświetlany w oknie „rezultatu”, za postacią. Domyślnie jest ono białe, jednakże możemy podobnie jak w przypadku postaci. Wczytać je z biblioteki, narysować swoje itp. Narzędzia dostępne dla tła, są identyczne jak te dla postaci, jednakże edytują tło.

Tła oraz kostiumy

Zauważyć można, że środkowa zakładka w środkowym oknie wyświetla różny tekst, kostiumy, albo tła. Kostiumy są to dodatkowe wyglądy, które mogą być przypisane do duszka. Zakładka wyświetla się, gdy zaznaczymy jakiegokolwiek duszka wczytanego do aplikacji.

Tła natomiast, wyświetlane są, gdy zaznaczymy ikonkę tła (w lewym dolnym oknie, obok duszków). Jak się zapewne domyślacie, w zakładce tej przechowywane są wszystkie tła wczytane do aplikacji.

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kostiumy oraz tła
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kostiumy oraz tła

W ramach treningu dodajmy proszę dodatkową postać oraz zmieńmy tło. U mnie wygląda to tak, jak na poniższym obrazku. A jak u Ciebie?

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – rezultat
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – rezultat

Dzięki kolejnemu artykułowi z serii „darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu”, dowiedzieliśmy się co to są tła oraz postacie. Podstawowe elementy, służące do programowania w Scratchu.

Dodaj komentarz