08 Kontrola | Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży

Darmowy kurs programowania dla dzieci w Scratchu

W kolejnym wpisie z serii „darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu” zajmiemy się bloczkami z zakładki kontrola.

Kontrola

Bloczki z zakładki kontrola umożliwiają podejmowanie akcji, które obwarowane są pewnymi warunkami i ograniczeniami. Oznacza to, że np. wykonujmy jedną i tę samą akcję np. 4 razy, albo wykonujemy pewną akcję, wtedy i tylko wtedy kiedy zdobędziemy określoną liczbę punktów.

Zerknijmy na listę dostępnych bloczków w zakładce kontrola i omówmy je jeden po drugim.

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kontrola
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kontrola

Rozpocznijmy od analizy poszczególnych bloczków:

  • czekaj 1 sekund – przerywa wykonywania ciągu instrukcji na określoną ilość sekund, w tym przypadku 1 sekundę,
  • powtarzaj 10 – oznacza, że instrukcje zawarte wewnątrz będą wykonane 10 razy,
  • zawsze – spowoduje wykonywanie się instrukcji zawartych wewnątrz nieskończoną ilość razy,
  • jeżeli x to – instrukcje zawarte wewnątrz wykonają się wtedy i tylko wtedy, gdy x będzie prawdziwe,
  • jeżeli x to… w przeciwnym razie – w tym przypadku jeżeli x będzie spełnione to wykonają się instrukcję z pierwszego fragmentu bloczku, jednakże w przeciwnym wypadku zostaną wykonane instrukcje z części „w przeciwnym razie”,
  • czekaj aż x – wykonywanie bloku instrukcji zostanie wstrzymane, aż do spełnienia warunku x,
  • powtarzaj aż x – wewnętrzny blok instrukcji będzie wykonywany dopóki warunek x będzie prawdziwy,
  • zatrzymaj… – jak sama nazwa wskazuje zatrzymuje wykonywanie pewnych instrukcji,
  • gdy zaczynam jako klon – te instrukcje będą wykonywane dla klona duszka.
  • utwórz klona z x – utworzenie klona,
  • usuń tego klona – usuwa sklonowaną postać.

Użycie bloczków kontrola

Kontynuując przygodę z darmowym kursem programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu stwórzmy przykład, który zaprezentuje powyższe instrukcje w praktyce.

Stwórzmy program, który przesuwał będzie kotka o 10 kroków na przód po czym w zależności od wylosowanej liczby, kotek powie Cześć lub Witaj. Do tego na koniec użyjemy instrukcji powtarzaj 7 oraz czekaj 1 sekund, aby cały program powtarzał się 7 razy. Całość może wyglądać tak jak na poniższym obrazku.

Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kontrola rezultat
Darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu – kontrola rezultat

Dzięki kolejnemu artykułowi z serii „darmowy kurs programowania dla dzieci i młodzieży w Scratchu”, dowiedzieliśmy się w jaki sposób używać komend z kategorii kontrola, . Zachęcam do samodzielnego eksperymentowania. Zniecierpliwieni do rozpoczęcia następnej lekcji programowana w Scratchu?

Dodaj komentarz